Kiedy następuje konieczność uiszczenia opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji?
Obowiązek uiszczenia opłaty pojawia się, kiedy na nieruchomości o powierzchni co najmniej 3500 m2 wykonano roboty lub obiekty budowalne trwale związane z gruntem, mające wpływ na zmniejszenie naturalnej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej (art. 269 ust. 1 pkt. 1 Prawo wodne).
Innymi słowy, aby podlegać pod obowiązek uiszczenia opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji muszą być łącznie spełnione następujące warunki:
- wielkość nieruchomości co najmniej 3500 m2,
- obiekty trwale związane z gruntem zmniejszające powierzchnię biologicznie czynną o więcej niż 70%,
- tereny nie są ujęte w system kanalizacji otwartej lub zamkniętej.
Ustalenie wysokości opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji należy do zadań gminy, czyli wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
Jakie występują problemy związane z ustanowieniem podmiotów podlegających opłacie?
Prawo wodne nie zawiera wyjaśnienia definicji legalnej pojęć, które zostały użyte do zdefiniowania obowiązku. Wiemy, że obowiązek dotyczy nieruchomości w związku z wyłączeniem powierzchni biologicznie czynnej i brakiem dostępu do systemów kanalizacji otwartej lub zamkniętej. Natomiast nie wiemy czym dokładnie jest nieruchomość, teren biologicznie czynny oraz systemy kanalizacji otwartej lub zmakniętej.
Z pomocą przychodzi poradnik wydany przez Wody Polskie, które zaprezentowały niewiążące stanowisko w związku z najczęstszymi wątpliwościami podmiotów. Zgodnie z nim:
„nieruchomość”
pojęcie nieruchomości w rozumieniu przedmiotowego obowiązku należy rozumieć jako obszar wchodzący w skład jednej księgi wieczystej niezależnie od ilości działek gruntowych objętych daną księgą.
„powierzchnia biologicznie czynna”
to obszar o nawierzchni urządzonej w sposób zapewniający naturalną wegetację roślin i retencję wód opadowych.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie przez pojęcie powierzchni biologicznie czynnej rozumie się grunt rodzimy pokryty roślinnością oraz wodę powierzchniową na działce budowlanej, a także 50% sumy nawierzchni tarasów i stropodachów, urządzonych jako stałe trawniki lub kwietniki na podłożu zapewniającym ich naturalna wegetację, o powierzchni nie mniejszej niż 10 m2.
„system kanalizacji otwartej lub zamkniętej”
pod tym pojęciem należy rozumieć zespół urządzeń służących do odprowadzania z danego obszaru wód opadowych lub roztopowych, którymi mogą być urządzenia kanalizacji deszczowej jak i ogólnospławnej. Natomiast otwarte systemy to m.in. rowy, rynny, korytka odwadniające.
„roboty budowlane oraz obiekt budowlany”
obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Roboty budowlane - zbiorowe prace mające na celu realizowanie jakiegoś przedsięwzięcia
Zgodnie z poradnikiem przesłanką do objęcia opłatą za zmniejszenie retencji jest nie tylko wykonanie na nieruchomości obiektów budowlanych, lecz również wykonanie jakiegokolwiek innego przedsięwzięcia, które doprowadziło do zmniejszenia retencji.
W jaki sposób pozyskiwane są dane na potrzeby ustalenia wysokości opłaty?
Zgodnie z art. 272 ust 22 ustawy Prawo wodne wójt, burmistrz lub prezydent miasta ustala wysokość opłaty za utraconą retencję i przekazuje zainteresowanym podmiotom w formie informacji. Niezbędne dane pozyskiwane są z:
• rejestrów prowadzonych przez gminę na potrzeby ustalenia podatku od nieruchomości, wypisów z ewidencji gruntów i budynków,
• decyzji o warunkach zabudowy,
• pozwolenia na budowę,
• dokumentów składanych w celu dokonania odbioru budowy.
Kiedy należy uiścić opłatę?
Podmiot obowiązany do ponoszenia opłaty za usługi wodne wnosi opłatę na rachunek bankowy właściwego urzędu gminy (miasta) w terminie 14 dni od dnia, w którym doręczono mu informację.
Jeżeli podmiot obowiązany do ponoszenia opłaty za usługi wodne zaniechał wykonania obowiązku, wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa wysokość opłaty w drodze decyzji.
Warto wiedzieć
Opłata za zmniejszenie naturalnej retencji to iloczyn jednostkowej stawki opłaty, wyrażonej w [m2] wielkości utraconej powierzchni biologicznie czynnej oraz czasu wyrażonego w latach (art. 272, ust. 8). Jeżeli dla danej nieruchomości wyłączono 80% powierzchni biologicznie czynnej należy do obliczeń przyjąć powierzchnię odpowiadającą 80%-owemu wyłączeniu, a nie 10%-ową wartość stanowiącej różnicę pomiędzy faktycznym wyłączeniem, a 70%-ową wartością określoną jako wartość graniczną.
Zobowiązane podmioty powinny składać oświadczenie za poszczególne kwartały w celu ustalenia wysokości opłaty. Oświadczenie należy składać do 30 dni po zakończeniu każdego kwartału.
Niniejszy materiał powstał na podstawie materiału pomocniczego opublikowanego przez Wody Polskie.
Autorki opracowania

Wspracie merytoryczne:
