Baza danych o odpadach - BDO
Czym jest BDO?
BDO to skrót od Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami. Jest to rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, który działa od 24 stycznia 2018 r. Za jego prowadzenie odpowiedzialni są marszałkowie województw. Jest to baza, gdzie po uzyskaniu numeru rejestrowego, przedsiębiorcy mogą, m.in.: przekazywać odpady, rozliczać opłatę produktową za wprowadzanie na terytorium kraju produktów w opakowaniach, składać sprawozdania do Urzędów Marszałkowskich w tym zakresie.
zobacz więcejKto ma obowiązki w zakresie BDO?
Wpis do BDO na wniosek obowiązuje tych przedsiębiorców, którzy działają w zakresie 7 różnych ustaw i są to m.in.:
Ustawa o odpadach
m.in. dla wytwórców odpadów obowiązanych do prowadzenia ewidencji odpadów, dla transportujących odpady,
Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej
m.in. dla wprowadzających na terytorium kraju produkty (oleje smarowe, opony pneumatyczne),
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
m.in. dla wprowadzających sprzęt lub autoryzowanych przedstawicieli, dla zbierających zużyty sprzęt,
Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
m.in. dla eksportujących produkty w opakowaniach, dla wprowadzających opakowania, dla wprowadzających produkty w opakowaniach, dla przedsiębiorców prowadzących jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową.
Kto ma obowiązek składania sprawozdania BDO?
Każdy przedsiębiorca powinien zweryfikować, czy podlega pod wpis do bazy BDO, jeśli:
Wytwarza odpady
Transportuje odpady
Jest producentem
Jest importerem lub eksporterem produktów, materiałów (własnych lub zakupionych od innych przedsiębiorców)
Jest sprzedawcą w jednostce handlu i oferuje torby na zakupy z tworzywa sztucznego
Prowadzi działalność usługową
Jak działamy?
Weryfikujemy zakres obowiązków, pomagamy w złożeniu wniosku rejestracyjnego, instruujemy w poruszaniu się po bazie BDO, aby móc np. wystawić kartę przekazania odpadu. Mając dostęp jako użytkownik podrzędny do bazy klienta, możemy sporządzać karty ewidencji odpadów oraz sprawozdanie z wytworzonych odpadów. Mając dostęp jako użytkownik główny, możemy po uzyskaniu pełnomocnictwa od klienta, wysyłać sprawozdania do Urzędu Marszałkowskiego. Pomagamy również zweryfikować poprawność wykonywania obowiązków przez odbiorcę odpadu (czy posiada odpowiednie zezwolenia, czy może wykonywać usługę transportu odpadów itp.)
napisz do nasNajczęściej zadawane pytania
Kiedy trzeba wpisać się do bazy BDO?
Czy sprawozdanie BDO jest obowiązkowe?
Sprawdź nasze pozostałe usługi
MASZ PYTANIA?
Skontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy