Czym jest opakowanie?
Definicja opakowania została zawarta w ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z dnia 13 czerwca 2013 r. zgodnie z którą opakowanie to wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, wykonany z jakiegokolwiek materiału, przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych.
Jako opakowanie traktowane będą zarówno przedmioty standardowo postrzegane jako opakowania, czyli kartonowe pudełka oraz torebki z tworzyw sztucznych, jak i kartonowe standy do prezentacji produktów i metki przywiązane do produktu wstążką, czy naklejki.
Opakowanie to także:
- wyroby wytworzone i przeznaczone do wypełniania w punkcie sprzedaży oraz wyroby jednorazowego użytku – sprzedane, wypełnione, wytworzone lub przeznaczone do wypełniania w punkcie sprzedaży takie jak kubki z tworzyw sztucznych czy pojemniki na żywność;
- część składową opakowania oraz złączony z opakowaniem element pomocniczy, spełniające funkcje opakowania, czyli np. metalowe klamry i pasy łączące paczki z dostaw na czas transportu.
Wyłączeniu od ww. definicji podlegają
- wyroby, których wszystkie elementy są przeznaczone do wspólnego użycia, spożycia lub usunięcia, stanowiące integralną część produktu oraz niezbędne do przechowywania, utrzymywania lub zabezpieczania produktu w całym cyklu i okresie jego funkcjonowania.
Zgodnie z tą definicją opakowaniem nie będzie np. plastikowa osłonka tabletki do zmywarki, której nie zdejmujemy przed użyciem oraz woski pokrywające ser.
Istnieje wykaz wyrobów które można uznać za opakowanie. Wykaz ten został opublikowany w rozporządzeniu, które określa przykładową listę wyrobów które uznaje się lub nie nie uznaje za opakowanie.
Kim jest wprowadzający produkty w opakowaniach?
Zgodnie z definicją Ustawy, wprowadzanie do obrotu to odpłatne albo nieodpłatne udostępnienie opakowań lub produktów w opakowaniach po raz pierwszy na terytorium kraju w celu używania lub dystrybucji, a także import opakowań i produktów w opakowaniach, wewnątrzwspólnotowe nabycie opakowań i produktów w opakowaniach.
Wprowadzającym do obrotu produkty jest przedsiębiorca, który:
- wprowadza do obrotu produkty w opakowaniach pod własnym oznaczeniem rozumianym jako znak towarowy (…), lub pod własnym imieniem i nazwiskiem lub nazwą, których wytworzenie zlecił innemu przedsiębiorcy,
- pakujący produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę i wprowadzającego je do obrotu,
- prowadzący jednostkę lub jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2, sprzedającego produkty pakowane w tych jednostkach lub więcej niż jedną jednostkę handlu detalicznego o łącznej powierzchni handlowej powyżej 5000 m2, sprzedającego produkty pakowane w tych jednostkach.
Zgodnie z definicjami, pod obowiązki wprowadzającego do obrotu produkty w opakowaniach będzie podlegał także przedsiębiorca:
- rozdający klientom wykonane na zamówienie gadżety reklamowe z własnym logo, wydawane w opakowaniach podczas akcji marketingowych,
- wręczający partnerom biznesowym prezenty, które umieścił w torebce z własnym logo,
- oferujący kontrahentom słodycze w obrandowanych opakowaniach, np. cukierki lub krówki zawinięte w papierki z własnym oznaczeniem,
oferujący karty podarunkowe z własnym oznaczeniem, przekazywane w kopertach.
Obowiązki
Na wprowadzającym do obrotu opakowania i produkty w opakowaniach spoczywa szereg obowiązków, do których należą m.in.:
- rejestracja w systemie BDO i uiszczanie opłaty rocznej,
- prowadzenie ewidencji wprowadzonych do obrotu opakowań i złożenie rocznego sprawozdania,
- zapewnienie odpowiedniego poziomu recyklingu odpadów opakowaniowych,
- prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych.
Lista obowiązków jest bardzo długa i zależy od wielu czynników. W następnym poście rozwiniemy temat obowiązków spoczywających na wprowadzającym opakowania i produkty w opakowaniach.
Autorki opracowania
Wspracie merytoryczne: