W niniejszym artykule przedstawiono wybrane akty prawne UE, które są istotne z punktu widzenia raportowania ESG. W wybranych przeze mnie dyrektywach lub rozporządzeniach można doszukać się informacji o kierunkach jakie wyznacza UE, aby realizować cele i strategie zbliżające Europę w kierunku niskoemisyjnej i zasobooszczędnej gospodarki.
Prawo UE
Dekarbonizacja
Dyrektywa RED III nakłada na Państwa Członkowskie obowiązek zwiększenia udziału energii odnawialnej do 42,5% do 2030 r.
ETS2 to dyrektywa zwiększająca zasięg działalności, które objęte zostaną handlem uprawnieniami do emisji w ramach dyrektywy EU ETS. Dyrektywa będzie miała zastosowanie dla następujących branż: transport drogowy; budynki komercyjne i mieszkalne; ciepłownie, elektrociepłowanie, przemysł energetyczny oraz przemysł wytwórczy oraz budownictwo. Ogólne wytyczne dla podmiotów dostępne są na stronie Komisji Europejskiej. Zgodnie z zapisami dyrektywy już w 2027 r. Komisja Europejska opublikuje listę możliwch do wyemitowania uprawnień. Ogólna zasada będzie dotyczyła umarzania odpowiedniej ilości uprawnień odpowiadająca ilości sprzedanego paliwa w poprzednim roku kalendarzowym.
Polityka Energetyczna Polski której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju. Kluczowymi jej elemntami są:
- transformacja energetyczna z uwzględnieniem samowystarczalności elektroenergetycznej;
- wzrost udziału OZE we wszystkich technologiach i sektorach. W 2030 r. udział OZE w końcowym zużyciu energei brutto wyniesie co najmniej 23%;
- udział węgla w wytwarzaniu energii elektrycznej nie będzie przekraczać 56%;
- redukcja wykorzystania węgla w gospodarce uwzględniać będzie sprawiedliwą transformację;
- wzorśnie efektywność energetyczna - na 2030 r. określono cel 23% zmniejszenia zużycia energii pierwotnej;
- do 2040 r. potrzeby cieplne wszystkich gospodarstw domowych pokrywane będą przez ciepło systmowe oraz przez zero emisyjne lub nisko emisyjne źródła indywidualne;
- redukcja emisji GHG o ok. 30% w stosunku do 1990 r.;
- oraz wiele, wiele innych założeń.
Dyrektywa o efektywności energetycznej budynków zgodnie z którą ustanowiony zostanie wymóg zeroemisyjności dla nowych budynków od 2030 r. oraz od 2050 r. dla wszystkich budunków. Średnie zużycie energii pierwotnej w budynkach musi zmniejszyć się o 16% do 2030 r., a w 2035 r. do 20-22%. Wprowadza również obowiązek montażu fotowoltaiki na budynkach publicznych i niemieszkalnych o powierzchni powyżej 250 m2 od 2026 r., a od 2030 dla wszystkich budynków mieszkalnych. Oznacza to osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. dla sektora budownictwa.
Rozporządzenie dotyczące norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych wprowadza docelowe poziomy redukcji emisji gazów cieplarnianych. W rozporządzeniu ustalono wymóg, aby średni roczny poziom emisji CO2 w porównaniu do 2021 r. został zredukowany zarówno dla nowych samochodów, jak i nowych vanów:
- o 15% na lata 2025-2029
- o 55% dla nowych samochodów i 50% dla nowych vanów na lata 2030-2034
- 100% od 1 stycznia 2025 r.
Strategia wodorowa Polski 2030 z perspektywą do 2040 r. określająca główne cele rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce. W dokumencie wskazano 6 celów szczegółowych w tym: wdrożenie technologii wodorowych w energetycze i ciepłownictwie; wykorzystanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie; wsparcie dekarbonizacji przemysłu; produkcja wodoru w nowych instalacjach; sprawny i bezpieczny przemysł, dystrybucja i magazynowanie wodoru oraz stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego. Do 2030 planowane jest osiągnięcie następujących wskaźników:
- Zainstalowana moc instalacji do produkcji niskoemisyjnego wodoru: 50 MW do 2025 r. i 2GW do 2030 r.;
- Liczba dolin wodorowych: co najmniej 5;
- Liczba będących w użyciu autobusów wodorowych: 100-250 do 2025 r. i 800-1000 do 2030 r.;
- Liczba stacji wodoru: min. 32 do 2025 r.;
- Zawarcie Porozumienia na rzecz budowy gospodarki wodorowej (zawarte 14.10.2021 r.);
- Stworzenie Ekosystemu Innowacji Dolin Wodorowych;
- Utworzenie Centrum Technologii Wodorowych.
Przedstawione powyżej regulacje dotyczą obszaru związanego z dekarbonizacją. W innych dokumentach lub regulacjach ustaniowone są cele dotyczące odpadów, wody lub bioróżnorodności. Jeżeli Wasza organizacja poszukuje wsparcia w zakresie ustanowienia dla swojej działalności celów lub strategii na rzecz raportowania niefinansowego lub raportowania BREEAM jesteśmy otwarci na omówienie problemów. Więcej o tym, w czym możemy pomóc opisane jest w zakładce współpraca.
Autorka opracowania
